Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Wydanie dowodu osobistego po raz pierwszyi wymiana dowodu osobistego
Zaświadczenia wydawane z Rejestru Dowodów Osobistych
Udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych
Udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym
Wydanie dowodu osobistego po raz pierwszyi wymiana dowodu osobistego
Zaświadczenia wydawane z Rejestru Dowodów Osobistych
Udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych
Udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym
Wydanie dowodu osobistego po raz pierwszy i wymiana dowodu osobistego
Sprawę załatwia
Urząd Gminy Płużnica 87-214
Płużnica Marlena Bartosik – inspektor ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych (pokój nr 2) tel. 56 687 52 10 lub 535 023 940e-mail: m.bartosik@pluznica.pl
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
- Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym, jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowaną naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami patrząc na wprost z otwartymi oczami, nieprzysłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
- Na żądanie organu w przypadku niezgodności danych: odpis skrócony polskiego aktu urodzenia lub odpis skrócony polskiego aktu małżeństwa, orzeczenie sądu, dokument poświadczający obywatelstwo polskie.
Opłaty
Bezpłatnie
Termin załatwienia sprawy
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku
Uwagi
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnej osobiście
- Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może sama złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin
- W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek o wydanie dowodu osobistego składa odpowiednio rodzic, opiekun prawny lub kurator w obecności tej osoby
- Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego w organie gminy osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymagana jest obecność tej osoby; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia
- Osoba, która sama nie może złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej nie dającej się pokonać przeszkody powiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby
- Dowód odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek
- Dowód osobisty wydany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun prawny
- Dowód osobisty wydany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator
- W przypadku osoby, chorej, niepełnosprawnej, od której wniosek na dowód był przyjmowany w miejscu pobytu, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru
- Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania
- Dowód osobisty wydany dziecku, które nie ukończyło 5 roku życia jest ważny 5 lat od daty jego wydania
- Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się w przypadku:
- upływu terminu ważności dowodu osobistego – wniosek należy złożyć co najmniej 30 dni przed upływem terminu jego ważności
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego – wniosek należy złożyć niezwłocznie
- zmiany wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym identyfikację jego posiadacza – wniosek należy złożyć niezwłocznie
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza - wniosek należy złożyć niezwłocznie
13. Dowód osobisty podlega unieważnieniu m.in.:
- z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia, a także z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego
- z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego
- z dniem upływu ważności dowodu osobistego
- po upływie 4 miesięcy od zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U 2018 poz. 2096 ze zm.).
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U 2019 poz. 653 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydanych dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U z 2015 poz. 212 ze zm.).
metryczka
Wytworzył: Marlena Bartosik (24 sierpnia 2016)
Opublikował: Mariusz Bartosik (24 sierpnia 2016, 12:10:14)
Ostatnia zmiana: Mariusz Bartosik (12 maja 2020, 06:53:23)
Zmieniono: aktualizacja wniosku
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2289